Deze regeling is bedoeld voor ondernemers met een KVK-inschrijving in Nederland. Concessiehouders van openbaar vervoer met een vergunning voor busvervoer komen ook in aanmerking. Daarnaast kunnen exploitanten van laadinfrastructuur gebruikmaken van SPRILA Aanschaf, mits de infrastructuur bestemd is voor hun eigen voertuigen of die van hun werknemers.
Subsidie kan worden verkregen voor diverse onderdelen van de oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, waaronder laadpunten, laadstations en laadlocaties op eigen of gehuurd terrein. Dit omvat ook basisvoorzieningen zoals de hoofdaansluiting en bekabeling, die essentieel zijn voor de werking van de laadstations. Voor stationaire batterijen, met specifieke eisen aan vermogen en opslagcapaciteit, is ook subsidie beschikbaar. DC-laadstations komen in aanmerking bij een vermogen vanaf 20 kW en minimaal één laadpunt, terwijl AC-laadstations minimaal 11 kW vermogen en vier laadpunten moeten hebben. Voor openbaar vervoer concessiehouders zijn er subsidies voor laadstations vanaf 600 kW.
Grijp je kans!
Wanneer u investeert in een 25kW EV DC Charger samen met 40kWh en 32kW PV vermogen, zijn de financiële voordelen aanzienlijk. Hier is een overzicht van de berekeningen:
De totale investering voor de 25kW EV DC Charger en de 40kWh opslag met 32kW PV vermogen bedraagt € 24.999,00. Dankzij de SPRILA subsidie voor MKB, die €11.679,00 bedraagt, en de fiscale aftrekken van €4.593,54, komt de netto investering uit op slechts €8.726,46.
Gebruik de rekentool om te bepalen of u in aanmerking komt voor minder dan € 25.000 of meer dan € 25.000 subsidie. Voor bedragen onder € 25.000 moet de laadinfrastructuur eerst worden aangelegd en de subsidie binnen 13 weken na voltooiing worden aangevraagd. Voor bedragen boven € 25.000 dient de aanvraag met een ondertekende offerte vóór de opdracht te worden ingediend. Bij het plannen van de laadinfrastructuur moet rekening worden gehouden met de laadbehoefte van gebruikers, de huidige netaansluiting en het benodigde laadvermogen.